söndag 27 november 2011

Limekladdkaka


Kladdkaka är något av det bästa jag vet och det fina är att det finns så många varianter på samma kaka. En kladdkaka behöver inte ens smaka choklad, även om det kanske är det vanligaste.

Pickipicki har ett alldeles perfekt recept på citronkladdkaka. Eftersom jag tycker lime är ännu godare än citron i desserter, var jag tvungen att prova att göra en kladdkaka med limesmak. Jag tog helt enkelt pickipickis recept bytte bara citrusfrukt. Gott som tusan blev det!

Limekladdkaka
6-8 portioner

2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 lime
1,5 dl vetemjöl

Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt rivet skal och saft från en lime. Vispa ner vaniljsocker och det smälta smöret. Vänd i vetemjöl. Häll smeten i smord form med löstagbar kant. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ungefär 30 minuter. Servera kakan kall med vispad grädde. Några skivade jordgubbar är förmodligen ett perfekt tillbehör, när det är säsong för det.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den var bara sååååå god. Fantastisk! Kram Lena

Kim sa...

Jag älskar också lime, denna fantastiska gröna lilla skapelse. I mat, bakverk och drinkar förstås.

Jag blev lite nyfiken på din lokale slaktare, för visst bodde du i Majorna-faggorna? Kanske kan han/hon få bli min slaktare också.

Gudagott, har du varit där?

tina sa...

Smart variant! <3