fredag 23 december 2011

Jul hemma

I år ska vi för första gången fira jul hemma. I vanliga fall är vi vart annat år hos mina föräldrar, vart annat år hos O's föräldrar. I år var det enligt traditionen dax att fira med O's familj, men vi har lobbat ganska hårt för att dom ska komma till oss, eftersom det helt enkelt är lite krävande att bila 50 mil till Stockholm med två små barn och mängder med klappar. Sist vi gjorde den där resa, blev E åksjuk och spydde i bilen. Strax utanför Borås. Vi hade alltså nästan 45 mil kvar. Då var vi inte så muntra och för att undvika att maxa julstressen på det viset igen, har vi mer eller mindre vädjat om att O's päron ska komma till oss i år. Och vi har alltså lyckats övertala dem.

Det är onekligen lite att pyssla med inför ett julfirande. Jag har dock lyckats med konststycket att inte alls stressa upp mig. Det mesta till julbordet går ju att köpa färdigt i affären. Och julklapparna inhandlas smidigast på nätet. Lite förberedelser har jag faktiskt ägnat mig åt. Jag har stekt ett gäng köttbullar, bakat struvor och gjort mammas goda sill. Det här är det ultimata sillreceptet, speciellt om man som jag gillar kryddpeppar. God Jul kära läsare!

Farmor Annas julesill

1 förpackning 5-minuters sill
2 rödlökar
1/2 purjolök
1 morot

Lag:
1/2 dl ättiksprit (12%)
1 1/2 dl vatten
1 1/2 socker
4-6 vitpepparkorn
6-8 kryddpepparkorn
2 lagerblad
1 msk gult senapsfrö

Koka upp ättiksprit, vatten och socker. Låt svalna. Skär under tiden sillfiléerna i bitar. Skiva lök och purjolök. Skala morot och skiva även den. Lägg sillbitarna i en skål. Strö lök, purjolök och morotsskivorna över sillen. Krydda lagen med vitpeppar, kryddpeppar, lagerblad och senapsfrö och häll den sedan över sillen och grönsakerna.

Inga kommentarer: