lördag 24 mars 2012

Salladstider


Jag kan inte skryta med att jag äter matvete alltför ofta, men jag tycker det är väldigt gott. Jag hittade ett bortglömt paket i samband med flytten och det använde jag idag när jag gjorde denna enkla sallad. Tänk att salladssuget sätter in så fort våren kommer! Det här blev gott och det var framför allt basilikayoghurten som lyfte rätten. Jag har sagt det förut, ibland är det enklaste det godaste.

Sallad med matvete och basilikayoghurt
4 portioner

4 portioner matvete
1 rödlök
100 g fetaost
1 gul paprika
2 tomater
1/2 dl svarta oliver
25 g rucola

Basilikayoghurt:
2 dl turkisk yoghurt
1 kruka basilika
1 krm salt
1 krm nymald vitpeppar

Koka matvetet enligt anvisningarna på paketet och låt det svalna (eller använd färdigkokt matvete på burk. Två burkar blir lagom). Strimla rödlöken och skär tomaterna och paprika i bitar. Blanda grönsakerna med matvetet, rucolan, oliverna och smulad fetaost. Mixa yoghurten med basilikan och kryddorna. Servera sallad med yoghurtröran och en bit bröd.

1 kommentar:

Kim sa...

Tack vare det här inlägget gjorde jag också sallad med matvete igår! Gillar verkligen att det blir lite stuns och tuggmotstånd.
Färre soppor och mer sallader tror jag väntar framöver... välkommen våren!