fredag 13 april 2012

Limelax med nudelsallad


Den här rätten är riktigt god. Laxen smakar lagom mycket lime och ingefära och nudelsalladen med mycket sesamfrön är ett perfekt tillbehör. Det är mat i min smak det! Receptet kommer från Coop, men jag ändrade lite på dressingen för den var lite för sur för min smak. Lite sesamolja och japansk soja rådar bot på det.

Limelax med nudelsallad
4 portioner

600 g lax i portionsbitar
0,5 röd finhackad chili
2 tsk flingsalt
En tumstor bit tunt skivad ingefära
1 lime, tunt skivad
Nymald svartpeppar

Nudelsallad
300 g glasnudlar
1 msk olja
1 dl sesamfrön
Saften från 2 lime
0,5 finhackad röd chili
1 msk fisksås
0,5 tsk sesamolja
1 msk japansk soja
2 msk mango chutney
1/2 tunt skivad rödlök
1 skalad morot
1 dl hackad färsk koriander

Värm ugnen till 175 grader. Lägg laxbitarna i en ugnsfast form. Strö över chili, salt och peppar. Fördela ingefära- och limeskivor på laxen. Låt stå mitt i ugnen cirka 15 minuter.
Gör under tiden nudelsalladen.

Tillred nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Skölj nudlarna i kallt vatten, låt dem rinna av i ett durkslag och rör i olja så att de inte klibbar ihop. Rosta sesamfröna i en torr stekpanna tills de fått färg. Pressa limesaft i en stor skål. Tillsätt chili, fisksås, sesamolja, soja, mango chutney och rödlök. Rör om. Skala tunna morotsstrimlor med en potatisskalare eller osthyvel och lägg i skålen. Blanda ner nudlar, sesamfrön och färsk koriander. Rör om så att allt blandas.

1 kommentar:

anna sa...

Gud, så gott!! Detta ska jag testa till kvällen! Trevlig helg! :-)