tisdag 17 april 2012

Toscakaka med kokos


Min svärmor bjöd på en väldigt god toscakaka med kokos när vi hälsade på i Stockholm sist. Dumt nog åkte jag därifrån utan receptet och därför letade jag runt på nätet efter något som liknade hennes, dock utan framgång. De recept jag hittade på nätet var alla chokladkakor med kokosglasyr, vilket säkert är gott, men inte vad jag var ute efter. Därför komponerade jag ett eget recept häromdagen när suget satte in. Det blev mycket lyckat!

Jag använde mörk sirap till toscasmeten, enbart på grund av att jag inte hade någon ljus sirap hemma. Det kändes alldeles galet, mörk sirap ska man ju inte ha i kakor! Men det gick alldeles utmärkt. Det blev en fin kolasmak på glasyren, kanske även på grund av råsockret. Det bästa av allt var att det blev så mycket glasyr. Ett tjockt, segt, karamelligt klet på en mjuk sockerkaka, det är grejer det!

Toscakaka med kokos
10-12 bitar

100 g smör
2 ägg
1, 5 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl grädde eller mjölk

Glasyr:
50 g smör
2 dl kokos
4 msk vispgrädde
0,25 dl råsocker
0,75 dl strösocker
0,5 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt det sedan i äggsmeten tillsammans med smöret och mjölken/grädden. Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter.

Gör under tiden glasyren. Blanda samtliga ingredienser i en kastrull. Värm massan under omrörning tills alltsammans blandat sig och tjocknat. Bred glasyren på kakan.Flytta upp kakan till mitten av ugnen. Grädda i ytterligare 15-20 minuter.

Inga kommentarer: