söndag 9 september 2012

Vegetariska dumplings till lunch


Jag lagar allt mer vegetariskt. Jag tycker det är gott, jag känner mig som en miljöhjälte när jag gör det och det är oftast billigt. Jag tycker dessutom det är en lite större utmaning att laga mat utan animaliska proteiner och nya utmaningar är precis det jag är ute efter. Ja, fördelarna med att laga vegetariskt är många.

Jag kommer troligtvis aldrig bli vegetarian, jag gillar kött och fisk för mycket. Jag tycker också att de flesta restauranger är fortfarande rätt dåliga på att servera intressant vegetarisk mat. Speciellt på hösten tycker jag det är helt ljuvligt med köttgryta eller stek till middag. Men jag kommer heller aldrig bli som mina föräldrar som äter kött till i stort sätt varje måltid.

Idag lagade jag vegetariska dumplings till lunch. Jag använde mig av ett recept som jag för ett tag sedan rev ut från en Allt om mat-tidning. Jag har som vanligt ändrat lite i receptet, mest för att jag inte hade alla ingredienser hemma. Jag hade inga dumplinsplattor hemma och jag orkade inte göra egen deg, så det fick bli wontonplattor istället. Mina dumplins ser mer ut som tortellini, för degplattorna var fyrkantiga, men asiatiskt smakade de såklart ändå.

Fyllningen var lättlagad och mild i smaken. Vitkålen gav lite knaprighet och svampen en fin smörig smak. Det här var riktigt gott! I tidningen serverades en rödkålssallad med koriander till dumplingsen och det tror jag hade blivit ett perfekt tillbehör. Det ska jag laga nästa gång jag gör detta.

Svamp- och vitkålsdumplings
ca 30 stycken

1 paket frysta dumplingssplattor, 250 g (wonton går också bra)
200 g vitkål
150 g shiitakesvamp
1 salladslök
1 msk rapsolja
2 ägg
1 1/2 msk riven ingefära
1/2 tsk salt

Chili- och sesamdippsås
3 msk japansk soja
1 tsk sambal oelek
2 msk flytande honung
1 msk riven ingefära
1 msk vatten
1 msk rostade sesamfrön

Tina dumplingsplattorna. Skär vitkål och svamp i små bitar. Strimla salladslöken. Fräs grönsakerna i olja i en stekpanna ca 3 min. Knäck över äggen och stek ytterligare 1 minut till en krämig smet. Smaksätt smeten med ­ingefära och salt. Låt svalna.

Ta en klick av smeten och lägg mitt på en degplatta. Doppa fingret i kallt vatten och fukta degkanterna. Vik degen över smeten och tryck ihop utan att luft stängs inne i knytet. Vecka kanterna så att degen formas till ett litet knyte. Fortsätt med resten av fyllningen och degplattorna. Lägg knytena i en ånginsats med bakplåtspapper eller väl avsköljda bananblad i bottnen.

Sätt ånginsatsen över kokande vatten i en stekpanna eller kastrull. Ånga ca 5 min. Blanda samman alla ingredienser till dippsåsen. Servera de ångade dumplingsen med dippsåsen.

5 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Det härliga med vegetarisk mat är att det finns så mycket mer att upptäcka än man tror. Så mycket gott och inte bara quorn och sojaprodukter som vi såg framför oss.
Här blir det veg.mat en dag i veckan.

Ann-Louise sa...

Det var alldeles för länge sen jag gjorde dumplings och den här varianten låter riktigt trevlig. Jag har haft ett wontonpaket i fysen i över ett år och nu ska den komma till användning!

Eriiza sa...

Hej,
ser att du bor i/närheten av Göteborgm enligt
Bloggportalen.se

Vet inte om du, eller någon du känner söker
efter en bostad, men OM ni gör det, så "måste"
ni gå in på min blogg och läsa där!
Jag var nyligen med om en bedragare som försökte
lura mig på en bostad.
Om du läser det inlägget, så kanske du, eller en
vän kommer undan ett bedrägeri!
Vill inte att fler skall råka ut för idioten!

Jojjo sa...

Det är såna här gånger jag längtar efter att bo lite närmare stan igen... kan nog inte hitta varken shiitakesvamp eller någon av de där plattorna på ICA här hemma. Kanske måste hitta en anledning till ett stadsbesök i veckan, haha. Eller så funkar det med kantareller?!

Helena mitt i smeten sa...

Mårtenssons kök: ja det finns så mycket god vegetarisk mat man kan laga!

Ann-Louise: Testa dessa!

Eriiza: Låter inget vidare.

Jojjo: Kantareller skulle funka minst lika bra tror jag!