torsdag 4 juli 2013

Asiatisk sallad med räkor och nudlar


För ett par veckor gjorde jag en mycket god sallad. Jag hade nyligen varit på Hello Monkey och ätit par ljuvliga rätter med mycket örter och syrlighet från lime och andra frukter. Detta ville jag försöka återskapa på mitt amatörmässiga vis och det blev faktiskt bra (inte Hello Monkey-bra, men Helena-bra i varje fall).

Det där med att blanda många sorters örter i en sallad är så somrigt och gott att jag tror det ska bli min basföda den här semestern. Jag odlar örter i mitt köksfönster och kan med andra ord ganska enkelt piffa till mina rätter. Och semestern börjar för min del nu på fredag. Bara en dag kvar! Yeah!
 
Asiatisk sallad med nudlar örter och räkor
2-3 portioner

1/2 paket risnudlar
1 påse färsk spenat 70 g
500 g räkor
1/3 gurka
3 salladslökar
1 grönt äpple
saften av en 1/2 lime
1/2 kruka koriander
10-15 limebasiliakablad
10-15 myntablad

Dressing:
Skalet från 1 lime och saften från 1/2 lime
1 msk olja
1/2 msk vatten
1 tsk honung
2 tsk fisksås
1/2 finhackad röd chili
172 tsk sesamolja

Koka nudlarna enligt anvisningen på paketet. Låt dem svalna. Skölj spenaten och skala räkorna. Strimla gurkan och salladslökarna. Skala äpplet, strimla det och blanda sedan bitarna med med saften från en halv lime så att de inte blir bruna. Finahacka örterna. Blanda alla ingredienserna i en skål.

Rör ihop ingredienserna till dressingen. Servera dressingen till salladen. Dekorera eventuellt med mer örter.

Inga kommentarer: