tisdag 19 november 2013

Bagels med sesamfrön


 
Förra veckan, när jag var hemma en dag med en sjuk Storebror, passade jag på att baka. Mycket ovanligt. Den här gången bakade jag nåt jag inte testat förut, nämligen bagels. Jag har tänkt göra bagels så många gånger, men har tyckt att det verkat svårt och krångligt och därför har det  inte blivit av. 

Lite pyssligt var det med de många jäsningarna och kokningen och gräddningen, men absolut inte svårt. Kokningen var lite trickig för baglarna tappade lätt sin fina form när jag la dem i vattnet. Men det syns inte så mycket efter att jag dränkt dem i sesamfrön.

Bagels ska helst kokas med lite socker i vattnet, men det glömde jag hälla i. Det gjorde faktiskt ingenting, de smakade lika bra för det. Jag serverade mina bagel till spenatsoppa med kokt ägg. Receptet på den soppan kommer en annan dag.

Bagels
8 st

5 dl vatten
25
g jäst
12 dl vetemjöl
1 msk socker
1/2 msk salt

Garnering: 
ägg till pensling
sesamfrön eller andra frön att strö på


Värm vattnet till 37 grader. Smula ner jästen i en skål och häll över vattnet. Rör om till jästen löst sig. Blanda ner vetemjöl, salt och socker och bearbeta degen i ca 10 minuter. Låt jäsa i 30 minuter.

Dela degen i 8 bitar och forma dem till runda bullar. Låt vila i ytterligare 10 minuter. Tryck ett hål i mitten av varje bulle med ett finger och dra ut hålet så att det blir cirka 2-3 centimeter. Låt jäsa i 20-30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Koka upp vatten med lite socker i. Sänk ner baglarna i det varma vattnet och dra ner värmen så att det sjuder. Vänd på baglarna efter en minut och sjud en minut till. 

Pensla med ägg, och doppa i önskade frön, jag tycker att sesamfrön är det godaste på bagels. Sätt in i mitten av ugnen och sänk till 220 grader. Grädda cirka 20 minuter tills de fått fin färg. 

Serveras med fördel, rostade och med massor av cream cheese. Lite rökt lax och avokado passar ju också fint till.

1 kommentar:

Kim sa...

Har man bara tiden så tycker jag det är kul med ett sånt projekt. Bagels är kanske inget man slänger ihop efter jobbet.
Ser fina ut!