torsdag 23 januari 2014

Fisk- och skaldjurssoppa


Jag har som nyårslöfte att lära mig äta selleri, en av de äckligaste grönsaker jag det. I helgen tog jag tjuren vid hornen och lagade en fisk- och skaldjurssoppa med den hatade grönsaken. Herr Moberg stod för inspitationen. Jag lagade hans recept nästan rakt av, men minskade på sellerin (får ju ta det lite lugnt såhär i början!) och uteslöt saffranet. Det blev en jäkligt god soppa. Alltså, så god att jag kände mig riktigt mallig efteråt. Till och med sellerin smakade bra i det här sammanhanget.

Receptet var fantastiskt, men en annan bidragande faktor till att denna soppa blev så god, var att jag gjorde den på hemmagjord fond. Ganska mycket jobb för några deciliter fond, men det var det utan tvekan värt. Sist vi åt skaldjur här hemma, sparade jag på skalen och frös in dem. Grymt smart idé. Receptet på fonden jag gjorde finns längst ner i det här inlägget. Här kommer receptet på soppan:

Fisk- och skaldjurssoppa
4-6 portioner

600 g fiskfilé, jag använde torsk och lax
1/2 purjolök
1 st gul lök
1 st morot
1 stjälk selleri  
2 msk olivolja
3 st vitlöksklyftor
3 dl vitt vin
3 dl vispgrädde 
2 msk tomatpuré
6.5 dl skaldjursfond eller fiskfond
salt och nymalen vitpeppar
1 dl färska örtkryddor (timjan, basilika, dill)
1 knivsudd chilipeppar
1/2 kg blåmusslor
200 g skalade räkor 
salt och vitpeppar

Skär fisken i cirka 3 cm stora bitar. Skölj och strimla det vita på purjolöken. Skala och hacka löken och moroten och skär sellerin i fina bitar. Fräs grönsakerna i oljan i en gryta. Tillsätt tomatpurén och låt den fräsa med någon minut. Pressa i vitlöken. Tillsätt vin, grädde, fiskfond, salt och kryddor och låt soppan sjuda cirka 10 minuter. Skölj och borsta musslorna noga. Släng de som är trasiga eller redan har öppnat sig. Lägg dem i grytan. Lägg i fiskbitarna och låt soppan koka upp och sedan sjuda i några minuter. Ta av grytan från värmen och lägg i räkorna. Räkorna får inte koka, då blir de sega. Servera soppan med gott bröd.


Skaldjursfond
6-7 dl

1 kg skaldjursskal (jag använde 2/3 räkskal och 1/3 kräftskal)
1 stor morot
1 gul lök
1 msk olja
2 msk tomatpuré
10 vitpepparkorn
3 lagerblad
1 dl vitt vin
vatten så det täcker, ca 13-15 dl

Sätt ugnen på 225 grader. Sprid ut skaldjursskalen på en plåt och rosta dem i ugnen i 10 minuter. Under tiden, skala och skär moroten i bitar och grovhacka löken. Hetta upp oljan i en stor gryta och stek grönsakerna och tomatpurén i den. Tillsätt de rostade grönsakerna, vitpepparkornen och lagerbladen. Slå på vinet och så mycket vatten att det täcker hela häligheten.

Låt alltsammans sjuda i 30 minuter, skumma vid behov. Låt därefter fonden vila i kastrullen i ca en halvtimma. Sila därefter bort skalen. Låt stå i minst 1 timma och så att det grumliga faller till botten. Häll över fonden i en kastrull (inte bottensatsen) och koka ner till hälften, det tar drygt en timma. Klart!

 

6 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Fisk och skaldjurssoppa är ju nästan alltid så himla gott! Konstigt (men vilken tur) att man har så olika smaksinne, jag älskar selleri.
Fredagshälsningar från fröken Dill

Kim sa...

Låter som en bra ikörsport till tyngre sellerirätter :) Jag borde försöka mig på sellerin jag med. Ensam smakar den ju verkligen illa. Det värsta är ju när man tar en tugga i tron om att det är någon annan fräsch grönsak och möts av sellerismak. Då vill man bli tre år och bara spotta!

Helena mitt i smeten sa...

Fröken Dill: Ja, fisksoppa är en riktig vinnare!

Kim: Jag håller helt med dig! I den här soppan smakade faktiskt inte sellerin så illa, så prova du!

Mattias sa...

Lät riktigt gott!

Amy sa...

jag googlade på "vegetarisk lasagne" och kom in på din blogg. tror att det inlägget gjordes 2011. roligt att se att du fortfarande är igång! många letade då efter en helt vegetarisk tidning. nu har det kommit ut en som heter vegomagasinet. vi får se om den är bra, jag har beställt hem den!
tack för en fin blogg :)

tina sa...

Själv gillar jag rotselleri (som jag har i fisk- och skaldjurssoppa) men är mindre förtjust i stjälkselleri (som jag aldrig haft i fisksoppa). Jag har försökt skola in mig på stjälkvarianten genom att finhacka den, morot och lök, fräsa mjuk i olja och sen ha detta i köttfärsås/tomtatsås. Då går det ner. :-)