fredag 29 augusti 2008

Ginomuffins

I natt när jag skulle sova fick jag en idé. Jag är väldigt förtjust i efterrätten gino, där man gratinerar frukt med vit choklad. En annan favorit är muffins och min idé var att kombinera de två. Alltså underst en vanlig muffin med ett lager frukt och sedan riven choklad överst.

Naturligtvis var jag tvungen att testa min idé idag. Jag råkar vara en person som så gott som alltid har vit choklad och hallon hemma, de är ju en så bra kombo och man vet aldrig när suget infaller sig ( läs väldigt ofta!) Frukten i mina första ginomuffins fick därmed bli hallon för det var det jag hade hemma.

Resultatet blev riktigt bra. Hallonen gjorde muffinsen ganska fuktig och med den smälta chokladen till blev det lite kladdigt. Inget man ställer fram på ett finkalas kanske, men men helt ok till en familjefika. Här är receptet, räcker till 12 medelstora:

2 dl socker
75 g smör
2 ägg
3 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
1 pkt frysta hallon
75 g vit choklad

Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen och vispa igen. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat bunke. Blanda mjölblandningen med smörsmeten till en slät smet. Tillsätt mjölken och vispa igen. Klicka i smeten i muffinsformar eller i en muffinsplåt. Tryck ner hallonen så att de täcker ytan på varje muffin. Riv den vita choklade på ett rivjärn och strö det till sist över hallonen. Grädda i 190 grader ca 12 minuter. Höj temperaturen till 225 grader och höj upp plåten ett par snäpp i ugnen och grädda ytterligre 2-3 minuter så att choklade smälter och får lite färg. Låt muffinsen svalna på galler. Klart!

Inga kommentarer: