tisdag 9 september 2008

Tortellinisoppa

Nu när det är höst tycker jag det är mysigt att laga soppa. Idag kom några kompisar över på eftermiddagen och då fixade jag lite soppa till middag. Jag har lagat den förut och den är verkligen god och lättlagad. Receptet kommer från Arla och det är bra för ingredienserna är få och sådana man ofta har hemma. Tricket är att riva osten fint, annars klumpar den sig när den hamnar i den varma soppan. Jag har även använt vanlig crème fraiche, det blir godare. Jag brukar även använda tortellini med ostfyllning, tar man då grönsaksbuljong blir soppan vegetarisk och lika god ändå!

Tortellinisoppa
4 portioner

150 g tortellini, färska eller torkade
2 msk vetemjöl
1 1/4 liter hönsbuljong
1 dl lätt crème fraiche
3 dl riven ost
1/2 dl hackad gräslök

Vispa ut mjölet i lite kallt vatten i en kastrull. Häll på buljongen och låt koka upp. Lägg i tortellinin och koka enligt anvisningarna på förpackningen. Rör ner crème fraiche och ost i soppan och låt den smälta. Låt inte soppan koka mer. Strö över lite gräslök. Servera med ett gott bröd, gärna rostat.



Inga kommentarer: