torsdag 14 augusti 2008

Paj till middag


Första receptet blir den paj jag lagade till middag idag. Med inspiration från flera olika recept jag hittat, skapade jag en egen kombination, som faktiskt blev riktigt lyckad! I pajskalet har jag minskat ner på smöret och ersatt det med kesella. Det blir både magrare och godare. För övrigt är inte detta någon bantarmat direkt, med bacon och massa ost!


Baconpaj med två sorters ost

75 g smör
1 dl kesella
3 dl vetemjöl

1 pkt bacon
1 purjolök
3-4 tomater
150 g riven ost (gärna Västerbotten!)

3 ägg
2,5 dl mjölk
1,5 dl kesella
100 g fetaost
svartpeppar


Blanda smör, mjöl och kesella i en matberedare för att göra pajdegen. Låt den vila i kylen en stund. Värm ugnen till 200 grader. Tryck ut pajdegen i en normalstor form, nagga den och förgrädda sedan i 10 min.
Stek under tiden baconet knaprigt. Strimla purjolöken och skiva tomaterna. Fyll det gräddade pajskalet med den rivna osten först, forsätt med purjolök och sedan baconet. Vispa samman ägg, mjölk och kesella för att göra äggstanningen. Smula i fetaosten och smaksätt med svartpeppar. Häll äggstanningen i pajskalet och lägg sedan tomatskivorna överst. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-40 min. Servera en grönsallad till. Njut.

Inga kommentarer: