tisdag 19 augusti 2008

Pösiga björnbärsmuffins


Det här receptet kommer från tidningen Matmagasinet (nr 8 2008) och det provade jag idag när min syster och hennes barn kom hit på besök. Muffinsen blev goda och på min systers begäran, lägger jag in receptet här.

Pösiga björnbärsmuffins
6-8 stycken (stora)

125 g smör
2 ½ dl socker
2 ägg
1 dl mjölk
5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 ½ dl djupfrysta björnbär (jag tog ett paket 225 g)

Rör smör och socker vitt och fluffigt. Tillsätt äggen, ett i taget. Rör i mjöken.
Blanda de torra ingredienserna för sig och blanda sedan försiktigt ner det i smörblandningen. Rulla björnbären i lite mjöl och vänd ner dem i smeten. Placera stora muffinsformar i en muffinsplåt för stora muffins. Fördela smeten i formarna.
Grädda i 200 grader i 20-25 minuter.

Inga kommentarer: