tisdag 23 september 2008

Äppelkaka till kollegorna

Igår hälsade jag på min arbetsplats för första gången sedan jag blev föräldraledig. Det var jätteroligt att återse alla mina goa jobbarkompisar och jag kände mig så stolt när jag visade upp mina fina små barn.

Medan jag fortfarande arbetade tråkade jag ut mina kollegor med historier om mina vedermödor på vår kolonilott. Dagen till ära bakade jag därför en kaka till dem, gjord på äpplen som jag plockat på denna lott. Receptet kommer, som så många gånger förut, från Arla. Jag ändrade lite i det, för att passa innehållet i mitt kylskåp. Detta resulterade i en magrare variant på originalet. Att tillsätta vaniljsocker i fyllningen var också min idé och det funkade bra. Jag serverade vispad grädde till äppelkakan, men det var helt meningslöst. Jag kan tänka mig att vaniljglass hade varit godare.

Äppelkaka

8-10 bitar

100 g smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
2-3 fasta äpplen
2 dl lätt crème fraiche
1 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt ägget och vispa ytterligare. Rör samman mjöl och bakpulver och blanda det sedan med äggsmeten. Klicka ut smeten i en form med löstagbar botten. Förgrädda i 10 minuter. Gör fyllningen under tiden kakan gräddas. Handvispa crème fraiche med ägg och socker. Tillsätt vaniljsockret. Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg äppelklyftorna i kakformen och häll äggstanningen över. Grädda kakan i ytteligare 30-35 minuter.

Inga kommentarer: