torsdag 18 september 2008

Soppa och chokladmousse

Hej!
Idag har det varit mycket matlagning. En kompis kom över på lunch och då bjöd jag på soppa, igen. Den här gången blev det en kycklingsoppa med linser. Jag hittade receptet i en gammal broschyr från Arla, men ändrade det lite efter vad jag gillar och hade hemma. Det blev gott!

På kvällen lagade min man middag och det är alltid lika trevligt att sätta sig ner vid dukat bord. Jag fick en smaskig pastarätt med rökt lax. Jag gjorde efterrätt för jag var så sugen på något sött. Ovanligt! Hur som helst blev det också väldigt gott. En chokladmousse som var ganska enkel att göra och som bara behövde en halvtimma i kylen för att sätta sig. Här kommer recepten:

Kycklingsoppa med röda linser
4 port

1 pkt bacon
2 kycklingfiléer
2 morötter
1 gul lök
2 potatisar
1 ½ dl röda linser
8 dl kycklingbuljong
1 msk vetemjöl
2 ½ dl mellangrädde
1 krm salt
peppar efter smak
1 tsk torkad timjan

Skär baconskivorna i små bitar och knaperstek dem. Lägg dem åtsidan.
Skär kyckling och grönsakerna i små bitar. Koka upp buljongen och lägg i och kyckling, grönsaker och linser. Koka alltsammans i ca 10 minuter.
Rör ut mjölet i grädden och häll det sedan i soppan. Låt koka i ytterligare tre minuter. Krydda med lite salt, peppar och timjan. Servera soppan med det knapriga baconet och lite gott bröd.

Chokladmousse
5-6 port

100 g mörk choklad
50 g smör
2 äggulor
3 äggvitor
3 msk socker

Smält smöret i en stor skål. Hacka chokladen i småbitar och låt den sedan smälta i det varma smöret. Låt svalna något.
Vispa äggvitorna. Tillsätt sockret och vispa till ett fast skum. Rör ner äggulorna i chokladsmeten. Rör ordentligt så att inte äggen koagulerar. Tillsätt marängsmeten, lite i taget. Vänd in marängen med chokladen så att en fluffig smet bildas. Häll upp smeten i skålar. Låt stå i kylen minst 30 minuter. Klart!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Det här ska jag testa! Är så sugen på soppa och lät supergott!

Helena mitt i smeten sa...

Gör chokladmoussen också, den är underbar. Kan mycket möjligt bli min nya hock-up!