måndag 20 oktober 2008

Linssoppa

Jag har letat efter ett bra recept på linsoppa ett tag. Jag är en novis vad gäller att tillaga baljväxter, så det känns för svårt att improvisera. Idag provade jag ett recept från alltommat.se. Det blev en god soppa, men jag har ätit godare. Med andra ord, jakten på den perfekta linssoppan fortsätter.

I originalreceptet ingår körvel, men det hade jag inte hemma. Jag bytte ut det mot vitlök och det funkade fint. Jag serverade färdiga brödkrutonger från Zeta till. Det förhöjde det hela flera snäpp.

Tyvärr blev min soppa brun, trots att jag använde röda linser. Jag använde ekologiska linser från ICA. Jag ska prova en annan sort nästa gång och förhoppningvis uppnå en mer aptitlig färg.

1 gul lök
1 msk olivolja
1,5 l vatten
1 grönsaksbuljontärning
3 dl röda linser
½ tsk salt
5 kokta potatisar, tärnade
1 ½ dl visp- eller matlagningsgrädde
2 msk tomatpuré
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk sambal oelek

Skala och hacka lök. Fräs den i olivolja. Slå på vatten och tillsätt buljongtärningen. Skölj linserna väl. Blanda ner dem. Koka 5 min. Tillsätt sedan potatis, grädde, tomatpuré, vitlök och kryddor. Koka soppan 15 min, vispa i soppan så att den blir lite tjockare. Servera med brödkrutonger.

Inga kommentarer: