torsdag 12 februari 2009

Enkelt är det bästa!

Jag är ständigt på jakt efter recept på vardagsmat som är god, men bara innehåller några få ingredienser. Det är en oslagbar kombination, särskilt när man jobbar och snabbt ska få ihop en middag efter att ha hämtat barn på dagis och hela den grejen. (Usch, jag längtar inte tills jag är tillbaka i det där...) Här är just ett sånt recept. Det tog fem minuter att sno ihop den här rätten, sen behövdes 20 minuter i ugnen. Underbart! Jag använde kolja, som är en fantastisk god och fin fisk. Egentligen fattar jag inte varför det ska vara så svårt för folk att låta bli att köpa torsk ett tag så att det beståndet får växa till sig. Kolja går ju minst lika bra!

Receptet kommer från Allt om mat. Jag älskar den sajten! I deras recept använde de riven ost. Jag hade bara fetaost hemma, så jag använde det. Jag tror faktiskt det är godare!

Paprikafisk

4 portioner

600 gram kolja
150 gram fetaost
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 dl ajvar relish
2 msk finhackad persilja

Sätt ugnen på 225 grader. Skär fisken i portionsbitar och lägg dem i en ugnsfast form. Salta och peppra. Blanda ajvar och grädde. Häll det över fisken. Smula över fetaost och strö över persiljan. Gratinera i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Servera kokt ris och kokta grönsaker till.

1 kommentar:

tina sa...

Tack för påminnelsen om ajvar, och recepttips! Fisken låter finfin!:-)