lördag 7 februari 2009

Kyckling som lite festligt

Jag fick gjort den där kycklingrätten som jag nämnt i flera inlägg. Den blev god, men såg inte alls så god ut som den smakade. Jag hittade receptet i senaste numret av Allt om mat. På deras bild såg det betydligt godare ut... Fetaost, balsamvinäger och svarta oliver är en oslagbar kombination. Rätten skulle kunna passa som bjudmat, om det inte ska vara alltför fancy. Här kommer receptet. Det finns fortfarande inte utlagt på alltommat.se:

Balsamkyckling med fetaost och oliver
4 portioner

4 kycklingfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk olivolja
2 1/2 dl hönsbuljong
1/2 dl balsamvinäger
100 g fetaost
15 kalamataoliver utan kärnor

Tillbehör: 300 g tagliatelle, 100 g rucola

Skär kycklingfiléerna i två bitar på längden. Salta och peppra. Stek dem i oljan i en stekpanna ca 3 minuter på varje sida. Häll på buljongen och vinäger och låt puttra utan lock ca 10 minuter. Smula över ost och strö på oliverna. Koka pastan i lättsaltat vatten enligt anvisning på förpackningen. Låt pastan rinna av och blanda med salladen. Servera kycklingen md sky, topping och pasta med rucola.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Detta ska jag laga idag! Låter så gott!

Camilla sa...

Provade detta och det var mumsigt! Det kommer jag att göra fler gånger.