måndag 20 april 2009

De godaste muffinsen

Häromdagen rensade jag bland mina recepttidningar och det var ett ganska krävande jobb vill jag lova. Jag har helt galet mycket tidningar och jag ville inte slänga en enda. Tillslut fick ändå Buffétidningarna från ICA lämna plats åt nyare tidningar som låg i travar på vårt vardagsrumsgolv.

Det fina med att rensa är att man alltid hittar något bra som man glömt bort. Den här gången hittade jag bland annat det här superreceptet på morotsmuffins. Det blir jättegoda och saftiga muffins som är klara på ett kick. Det är viktigt att använda lättfil, jag provade en gång med A-fil och då blev de kompakta och tråkiga. Det vankas kalas i familjen den här veckan. Undra om jag inte ska baka en omgång tills dess.

Morots- och kanelmuffins
12 stycken

2 ägg
2 dl socker
1/2 dl flytande margarin, eller 50 g smält
1 1/4 dl lättfil
3 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 1/2 tsk bakpulver
1 dl fint riven morot

Sätt ugnen på 225 grader. Vispa samman ägg och socker till en fluffig smet. Tillsätt margarin och lättfil. Blanda mjöl, kanel och bakpulver i en separat skål. Vänd ner i äggsmeten. Blanda i moroten. Häll smeten i muffinsformar och grädda dem i ca 10 minuter.

Inga kommentarer: