söndag 26 april 2009

En bra dag

I morse fick jag frukost på sängen. Det var fint, det bästa på hela dagen tror jag. Jag önskar det hände lite oftare, i ärlighetens namn, men då hade man kanske inte gillat det lika mycket. En gång per år, får jag en bricka med godsaker buren till min säng och jag klagar inte. Det enda jag skulle kunna vara lite missnöjd med, är att jag nu blivit ett år äldre. Det finns faktiskt inget roligt med det.


Dagen firades med släkten i vår kolonistuga. Egentligen var det lite för kallt för att sitta ute, men vi gjorde det ändå. Hur hurtigt som helst. Jag bjöd på tacos och köpetårta. Den var snyggare än god. Jag köpte den på ICA Maxi, från deras bageri. Väldigt praktiskt att plocka upp en bageritårta, samtidigt som man handlar allt annat. Tråkigt då att den var så menlös. Det lät så gott med chocklad- och jordgubbsmoussetårta.

Jag köpte marängbottnar för att göra en egen tårta som komplement. När jag står där i stugan (på 22 kvadrat) med alla gäster runtomkring för att göra klart tårtan, får jag en otrevlig överraskning. Bottnarna är trasiga, helt söndersmulade faktiskt. Det fick bli marängswiss istället! Det störde mig enormt, men efter kort övervägande insåg jag att det var den bästa lösningen. Till marängsmulorna serverade jag turkisk yoghurt som jag smaksatt med florsocker, vaniljsocker hallon. Väldigt gott! Färska jordgubbar blev pricken över i. Den där marängdesserten verkade vara mer uppskattad än köpetårtan, trots att det inte såg så aptitligt ut.


Jag fick mest pengar i present, vilket var mycket bra. Jag fick även lite fotoutrustning, som passar bra till matfotografering. Får se om mina bilder förbättras efter att jag lärt mig använda det. Jag fick även ett par matrelaterade presenter (det får jag alltid!) En bok om bär och en kryddblandning som lär vara svärmors favorit. Den ska jag prova snarast möjligt. Kokboken innehåller massor med smaskiga recept och ska användas flitigt, om inte förr, så åtminstonde när bärsäsongen sätter in nere i stugan. Hallon, vinbär, blåbär, björnbär, vi har mycket att välja på... Det kommer nog att bloggas en del om bär i framtiden, misstänker jag!