torsdag 2 april 2009

Lyckad laxrätt

Idag lyckades jag få till en riktigt god middag och det kanske är det som behövs för att få igång mig i köket igen. Receptet hittade jag i det senaste numret av Matmagasinet. Smakerna var väl avvägda i denna rätt. Dillen och citronen passade finfint med laxen och avokadon, (då menar jag citronskalet i salladen, citronen till laxen gjorde ingen större skillnad). Den kalla såsen på crème fraiche och sweet chilisås, piffade till det hela. I tidningen använde de bulgur i salladen, men jag är mer en couscustjej så jag använde det. Rätten kändes fräsch och somrig, den lär jag laga fler gånger under det ljusa härliga halvåret vi har framför oss. Nu är jag trött på grytor och soppor. Nu lär det bli sallader och primörer för hela slanten ett tag!

Grillad lax med couscoussallad
4 portioner

4 bitar lax à 150 g
saften av 1/2 citron
2 msk olivolja
4 portioner kokt couscous
2 tomater
1 avocado
1/2 rödlök
1/2 knippa dill
1/2 tsk rivet citronskal
1 msk olivolja
salt, peppar

Chilisås

2 dl lätt crème fraiche
2-3 msk sweet chilisås
saften av 1 lime (det hoppade jag över och det blev gott ändå!)

Vänd laxbitarna i en blandning av citron och olivolja. Krydda med salt och peppar. Skär tomaterna och avokadon i mindre bitar. Skiva rödlöken. Hacka dillen. Blanda, den något avsvalnade couscousen, med tomaterna, avokadon, rödlöken, dillen och citronskalet. Rör ner lite olja och smaksätt med salt och peppar. Grilla eller stek laxen ca 3 minuter på var sida. Servera med en sås gjord på crème fraihe, sweet chilisås och lite limesaft.

Inga kommentarer: