onsdag 6 maj 2009

En bra avslutning på en bra dag



Dagen började med regn och rusk och jag tänkte att kanske kan vår planerade utflykt inte bli av. Men vi trotsade vädrets makter och tog oss in till stan. Ha ha, målet för dagen var Nordstan (en inomhusgalleria) där en liten utställning om rymden pågår. E har för tillfället ett stort intresse för rymden, så det passade ju bra. Först åt vi lunch på McDonald's, för jag kände för att riktigt fjäska med E. Tänk om han åt min mat med samma aptit, som när han äter flottiga kycklingbitar och lika flottiga pommes frites. Då hade jag varit en lycklig mamma! Utställningen var inte riktigt vad vi hoppats på, så lämnade shoppingcentret ganska snabbt. Väl ute igen hade solen börjat titta fram. Stan var full med folk igen, uteserveringarna var fulla och det kändes sådär kontinentalt och härligt i Göteborg. Vi styrde stegen mot Trädgårdsföreningen. Åh, denna underbara vackra plats! Vi lekte på lekplatsen, sprang runt bland stigar och planteringar (jag blev galet inspirerad och vi helst åka till en trädgårdsbutik nu på en gång och köpa massor med blommor) och vi fikade på Rosenkaféet. Egentligen är kaféet för tillfället ganska oansenligt, men det är omgivningarna som gör att jag gillar att fika där. Synd att de inte utnyttjar potentialen med det där stället mer. Nu serverade de frallor och kaffebröd från något bageri, som vilket kafé som helst. Är det något ställe som borde ha hembakade bullar och jordgubbssaft, så är det Rosenkafét. Allt serverat på gammaldags porslin med rosor på. Om jag skulle driva det där stället, skulle det bli helt fantastiskt! Så är det bara.

När vi kom hem lagade jag denna goda kycklinggryta. Ett favoritrecept från Allt om mat, som jag hade glömt bort, men hittade härom dagen. Jag älskar den här typen av recept, där allt ligger i samma gryta, potatisen, köttet och grönsakerna. Effektivt och lite disk blir det.

Kyckling pot au feu
4 portioner

300 g potatis
250 g morötter
3 kycklingfiléer (400 g)
200 g choritzokorv
4 salladslökar
4 dl hönsbuljong (tärning + vatten)
1 bit pepparrot (ca 50 g)
1 msk hackad persilja

Skala och skär potatisen och morötter i 1 cm-tärningar. Skär kyckling och choritzo i 2 cm-bitar. Finstrimla salladslöken. Koka upp buljongen och lägg ner potatisen. Koka den under lock ca 8 minuter. Tillsätt kyckling, morötter och choritzo och koka ytterligare ca 5 minuter. Blanda i salladslöken och koka ca 1 minut. Skala och riv pepparroten. Blanda ner persiljan i pot au feun och strö över pepparrot.

Inga kommentarer: