onsdag 3 juni 2009

Läckert tilltugg


Under den senaste veckan har jag bjudit på mycket gott när både vänner och kollegor besökt mig i stugan. Igår var mina goa jobbarkompisar på besök och då hade vi ett litet knytkalas. Jag älskar knytis! Det är spännande att se vad andra tar med sig tycker jag. Själv gjorde jag ett tilltugg på kronärtskocka, som finns i det senaste numret av Matmagasinet. Jag har aldrig kokat kronärtskocka förut, så det ville jag prova. Det var inte alls svårt, men gott blev det! Detta är ett perfekt tilltugg till välkomstdrinken. Det ska jag försöka komma ihåg att göra, nästa gång vi ordnar med fest. Jag bjöd även på en helt underbar chokladkaka, men den får jag blogga om en annan dag. Ha det gott!

Kronärtskockssnacks med getostdip
6 personer

1 färsk kronärtskocka
2 tsk salt
100 g getost
1/2 dl färskost
1 msk flytande honung

Vrid eller skär av stjälken på skockan. Ta bort de nedersta bladen. Skölj skockan väl. Koka upp vatten i en stor kastrull. Tillsätt salt och lägg i skockan. Koka 30-50 minuter, beroende på storleken. Ta upp med hålslev och låt den rinna av. Plocka bladen från kronärtskockan och lägg på ett fat. Ta bort kanten på getosten och mosa den sedan och blanda med färskosten. Lägg en klick på varje blad och ringla honung över. Klart!

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.