tisdag 26 maj 2009

Vem kan motstå en hallongrotta...


...inte jag i varje fall! Jag och E bakade en helt gäng dag och de är otroligt goda. De ska inte ätas förrän på torsdag, när jag får besök i kolonistugan, men jag har redan nallat flera stycken. När jag bloggat klart ska jag lägga dem i en burk och sedan placera den högt upp på en hylla så att jag förhoppningsvis kan undvika att äta upp dem. Receptet kommer från ica.se och jag har använt det flera gånger. Det finns helt enkelt ingen anledning att baka hallongrottor på något annat sett. De blir perfekta på det här sättet!

Hallongrottor
22 stycken

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 g smör

Fyllning:
1 dl fast hallonsylt

Blanda samman mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål. Skär matfettet i mindre bitar och tillsätt det. Arbeta sabbt samman till en deg, gärna i en matberedare. Om du låter degen vila i kylen en stund, blir den enklare att hantera. Forma degen till valnötsstora bollar. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ut pappersformar på en plåt (jag använde småbrödsformar, men muffinsformar går också bra). Gör en fördjupning vi varje kaka och klicka i lite sylt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.

1 kommentar:

Hanna - Bakfnatt sa...

Inte jag heller! Kan inte heller motstå hallongrottor ;-) Det måste ju vara den allra godaste kakan som finns! Dina ser väldigt smarriga ut =)