tisdag 16 juni 2009

Världens godaste tomatsås


När jag var fattig student gjorde jag ofta tomatsås och åt den till pasta. Billigare mat än så går nästan inte att laga. För att få rätten att kännas lite lyxigare, och för att balansera surheten något, kom jag på att en klick Philadelphiaost gör susen. Osten smälter sakta, men inte helt och hållet, ner i den varma pastan och tomatsåsen och det är så gott! Nu för tiden brukar jag även hyvla på parmesanost och har jag färsk basilika hemma tar jag även det. Den typen av extravaganser unnade jag mig inte som student, men det förhöjer rätten ganska mycket.

Jag lagade tomatsås till lunch idag och lille E sa att det var den godaste maträtt han någonsin ätit. Han var alldeles lyrisk. För ett tag sedan frågade jag E om han visste vad en vegetarian är för något, men det gjorde han inte. Jag förklarade att det är en person som inte äter kött eller fisk och då svarade E "då är jag vegetarian, fast jag gillar köttfärssås!" Någon urtypisk matvägrare är han inte. Bland E's favoritmaträtter finns bl a ärtsoppa, tortellini (helst spenat och ricottavarianten), falafel med tzaziki (bara från Café Hängmattan i och för sig) och linssoppa. Däremot gillar han inte köttbullar, vilket jag trodde alla barn gjorde. Alla i familjen gillar vegetarisk mat så det passar ju rätt bra. Jag behöver bli lite bättre på det bara.

Helenas tomatsås
4 portioner

500 g krossade tomater
1 gul lök
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1/2 buljongtärning (kyckling eller grönsak)
1/2 dl vatten
1 tsk socker
1/2 tsk salt
1 tsk oregano
vitpeppar

Till servering:
Philadelphiaost
Parmesanost
Färsk basilika

Finhacka löken och vitlöken. Hetta upp oljan i en kastrull och tillsätt de båda löksorterna. Fräs löken tills den blir glansig, tillsätt därefter tomaterna, vatten och buljongtärningen. Låt koka på svag värme i ca 10 minuter. Smaksätt med socker, salt, peppar och oregano. Mixa såsen slät med en mixerstav och servera till pasta.

Inga kommentarer: