måndag 2 november 2009

Hemmagjort är godast!

Jag har en bakbok, som jag är väldigt förtjust i. Den heter Riddarbageriets söta och är skriven av Johans Söderberg, som åtminstone förr i tiden, lagade mat på TV. Recepten är bra och den är förpackad i en papperspåse som ska lika en brödpåse. En söt detalj tycker jag. Den har några år på nacken nu, men den är fortfarande lika bra. Härom veckan provade jag ett recept på vaniljkräm från boken. Jag har alltid trott att det är svårt att göra egen vaniljkräm eller sås, eftersom det är så vanligt med pulver eller tetravarianter i affären. Det var inte alls svårt. Det var busenkelt! I boken står det såhär:

Gör den här och smaka. Sedan ör du vaccinerad mot fördigköpt vaniljkräm för resten av livet.

Jag kan bara hålla med. Dessutom får man en massa äggvitor över och då har man en bra ursäkt att göra maränger. Det här receptet ger massor med vaniljkräm. Hälften räcker om man vill servera krämen till en paj. Jag använde bara en vaniljstång och det gav mycket vaniljsmak så enligt mig räcker det.

Vaniljkräm
Väldigt mycket

5 dl mjölk
2 st vaniljstänger
50 g strösocker
6 st äggulor
75 g strösocker
40 g maizenamjöl
50 g smör

Ställ en tom rostfri bunke i kylen. Dela vaniljstängerna på längden och lägg dem i en kastrull tillsammans med mjölken och 50 g av sockret. Låt blandningen koka upp och tag sedan bort kastrullen från plattan. Vispa ihop äggulor, resten av sockret och maizenamjölet. Ta upp vaniljstängerna och skrapa ur märgen. Lägg tillbaka märgen i kastrullen. Häll ner äggblandningen i kastrullen. Koka upp allt under omrörning och låt det småputtra i 2-3 minuter. Sila vaniljkrämen genom en trådsil och häll över den i den kylda rostfria bunken. Plasta bunken och låt krämen svalna i kylskåpet. Den ska ner till ca 20 grader. Vispa ner smöret, som ska vara mjukt, i den avsvalnade vaniljkrämen. Krämen håller ca 2 dagar i kylen.

Inga kommentarer: