lördag 21 november 2009

Pappas burritos


Igår var det pappa O som stod för middagen. Han gjorde burritos och det var mycket gott. Min käre make brukar aldrig laga mat i vanliga fall (förutom steka korv eller värma mamma scans köttbullar), men nu som föräldraledig lär han sig både det ena och det andra. Nog för att jag gillar att laga mat, men jag gillar minst lika mycket att sätta mig ner vid ett dukat bord och njuta av någon annans kokkonster. Länge leve jämställdheten!

Pappa O's burritos

4 portioner

500 g nötfärs
1 msk smör
1 gul lök finhackad
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 msk chilipulver
1 grön eller röd paprika
1 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 msk maizena utrört i 2 msk vatten
8 små tortillas
2 dl riven ost

Sätt ugnen på 250 grader. Bryn köttfärsen i smöret. Låt löken och vitlöken fräsa med köttfärsen några minuter. Krydda med salt och chilipulver. Tärna paprikan och tillsätt den, tomatpurén och 1 dl vatten. Låt koka under lock i ca 10 minuter. Rör ut maizena i 2 msk vatten och häll ner redningen under omrörning. Låt koka upp. Smaka av med mer salt och chilipulver om det behövs. Fördela köttfärsen på tortillan, rulla ihop och lägg dem i en ugnssäker form. Strö över osten och gratinera 10-12 minuter. Servera en blandad sallad och tomatsalsa till.

3 kommentarer:

Markus Gisslén sa...

mmmmm ser gott ut! Måste jag nog testa till helgen...

Anonym sa...

Har aldrig kommit på tanken att gratinera burritos i ugnen, precis som crepes :) Låter jättesmarrigt. Jag lägger till din blogg i min följa- lista- för jag gillar den :)
H. Malin på Malins Mat

Helena mitt i smeten sa...

Markus och Malin: Kul att ni vill följa min blogg!