lördag 13 februari 2010

Lättbakat bröd

Det var längesedan jag bloggade nu. Det har varit svårt att få tiden att räcka till sedan både jag och O börjat jobba och barnen är på dagis. Men de senaste veckorna har vi mest bara varit sjuka. Det finns snart inte en infektion vi inte har haft. Så det har inte precis varit klackarna i taket här hemma. Men jag har bakat gott bröd och det vill jag gärna tipsa om. Jag har inte snöat in på surdegsbröd och sånt (inte än i varje fall!), men jag har hittat ett recept på ett långpannebröd som är superenkelt att baka. Det blir mycket bröd och arbetsinsatsen är minimal. Och det luktar ju så gott i lägenheten när man bakar, bara det gör att det är värt besväret. Här är receptet, för att se hur gott det ser ut, gå in här.

Långpannebröd

50 g jäst
5 dl mjölk
2 msk honung
1 msk salt
1 dl linfrö
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt 37°. Häll mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt honung, salt, linfrö, rågsikt och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper skålens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.

3 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Långpannabröd är alltid toppen och dessutom så gott med hembakat.

Helena mitt i smeten sa...

Jag håller med!

Helena mitt i smeten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.