fredag 19 mars 2010

Inspiration till lyxig och enkel fredagsmiddag


För den som behöver inspiration till kvällens middag, kanske jag kan fresta med denna måltid. För ett par veckor sedan lagade jag oxfilé till mig och O en fredag. Det är något jag aldrig brukar köpa annars och det har naturligtvis med priset att göra. Nu för tiden är det så trendigt att äta framdelskött som tillagas i ugnen i 3 timmar. Det är en annan typ av lyx. Det blir smakrikt och man hinner förbereda lyxiga tillbehör. Just fredagskvällar är det bra med mat som går snabbt att laga och då är ju filé perfekt. Den här gången lyckades jag steka köttet så att det blev perfekt, bra stekyta och rosa-rött i mitten. Till det hela serverade jag riven råstekt potatis och det går också väldigt snabbt att laga. Potatisen blir knaprig på utsidan och mjuk på insidan och de olika konsistenserna förhöjer maträtten ytterligare. För att hålla tempot uppe gjorde jag ingen sås, utan ställde fram en (för mig) ny crème fraiche gourmet, från Arla, smaksatt med getost, honung och rosmarin. Smakerna passade fint till köttet och potatisen, även om de var väldigt milda. Dagen efter använde jag samma crème fraiche till kyckling och ugnsrostade rotfrukter och det fungerade ännu bättre ihop. Jag lär med andra ord köpa den crème fraichen igen, men då ska jag komplettera med mer getost, eftersom jag är så väldigt svag för det.

Själv ska jag nog äta skaldjur ikväll. Jag är så väldigt sugen på räkor och avokado, vet bara inte om jag orkar gå till affären och köpa det. Förhoppningsvis kan O köpa med sig en flaska vin på vägen hem. Helst champagne också, så kan vi skåla för att jag har fått ett nytt jobb. Trevlig helg!

1 kommentar:

Anneli Modin sa...

Det där såg riktigt gott ut :)