måndag 31 maj 2010

Berlin med Helenas ord och bilder

I söndags kom vi hem från Berlin. Nu är jag, som så många andra, smått förälskad i Tysklands huvudstad. Tänk att det finns en så fin och cool stad, bara en dryg timmes flygresa från Göteborg. Det var hur smidigt som helst att ta sig dit och det är bra för jag lär vilja åka tillbaka många gånger. Med tanke på att vi bara hann se en bråkdel av staden på vår tre dagar långa resa, känns det som att det är en stad man inte kan bli trött på. Det finns så mycket att se och göra.

Här kommer lite bilder från helgens höjdpunkter.

Vi bodde på ett hotell i Mitte, vars bästa egenskap var att den låg nära en tunnelbanestation. Tre hållplatser till Prenzlauer berg och alla mysiga caféer och butiker.



På en av våra jättelånga promenader (den här gången i Friedrichshain), gick vi in på ett café/hotell och drack öl. Stället hade väldigt snygg, industriell inredning med intressanta recyclinglösningar. Där fanns till exempel den här giganstiska lampan, gjord av tidningar. Här skulle jag kunna tänka mig att bo nästa gång vi åker till Berlin.



Jag kommer inte minnas Berlin för den fantastiska maten. Det är inte det att maten var dålig, men heller inte fantastisk. Tyskland är väl inte direkt kända för sin matkultur, eller hur? Bratwurst och surkål är inget jag går igång på direkt. Men en del ljusglimtar fanns det allt. Vi besökte den turkiska matmarknaden i Kreuzberg och det var en riktigt rolig upplevelse. Hela stadsdelen var full av kvinnor på väg från markanden med dramaten överfulla med grönsaker, ost och bröd. Försäljarna var högljudda och maten var väldigt billig. Jag köpte en liter jordgubbar för tio kronor och bären var underbart söta och goda. Utanför marknaden satt människor överallt och åt mat och lyssnade på ett par musikanter som spelade i duggregnet. Den typen av marknader hade jag gärna sett i Göteborg.



Det märktes att det var säsong för sparris, den fanns på varenda meny. Vit sparris verkar vara mest populär i Tyskland. Vi åt det på en typisk tysk restaurang vid Kollwitzplatz och det smakade underbart med en ljus lager till.

En annan höjdpunkt var ett litet café i Kreuzberg. Fasaden är nerklottrad och ser ganska ruffigt ut, men det var ett riktigt mysigt ställe. Snygg inredning med många mysiga lampor och fina tavlor på väggarna. Familjär stämning och ett gäng coola snubbar som serverade och passade upp. Skön musik i bakgrunden och väldigt goda croque monsieur. Bateau Ivre kan jag verkligen rekommendera.



På många caféer kunde man beställa frukost ända till sent in på eftermiddagen. Vilket fantastiskt påfund! Frukost är det godaste som finns, speciellt om den serveras som på Anna Blume. Detta torn för två innehöll äggröra, lax, grillade grönsaker, olika röror, ostar, korvar, skinka, frukt och bröd. Så läckert och gott. Vi var mätta fram till kl nio på kvällen! Konceptet med stor härlig frukost som serveras nästan hela dagen borde något café i Göteborg kopiera rakt av. Jag skulle bli stammis direkt!



Berlins historia lämnar ingen oberörd och muren i synnerhet påverkade oss. Här är vid vid East side gallery, där muren har blivit till konst. Vi var även på Murmuséet vid Check Point Charlie och det var väldigt intressant och lärorikt, men vi var inte direkt muntra efter vårt besök där.



Men såhär vackra tunnelbanebroar får en på bättre humör!



I Friedrichshain var vi på en väldigt mysig gata med många pubar och restauranger. Den heter Simon-Dach-Straße. Här sitter vi på en solig uteservering och dricker öl. Underbart!



Vi var även på Tacheles och drack öl. Medan vi satt där och svalkade oss i skuggan, började en kille spela på en ståbas. Skitbra för stämningen. Sen gick vi runt på området och tittade på konst, men vi fick gå när jag blev kissnödig (jag är lite känslig med vilka ställen jag kan tänka mig att kissa på). Jag var halvt panikslagen innan jag fått uträttat mina behov. Det är en nackdel med öl, man får gå på toa alldeles för ofta.



Vi såg väldigt lite av västsidan av Berlin. Det var så mysigt i öst med alla mysiga och vackert renoverade kvarter, att vi ville vara där mest hela tiden. Överallt fanns där lekplatser och cyklister och flanerande människor. Massor av barn mitt i storstan, vackra alléer och gröna parker, uteserveringar och små butiker i varje gathörn. Jag längtar redan tillbaka!

2 kommentarer:

Daniella - BakeCake sa...

Vilka härliga bilder!
Ha det jätte bra!
Kram Daniella - BakeCake

Cecilia sa...

Åh så mysiga bilder! Är jätteglad att jag äntligen ska till Berlin. Finfint med massor av bra tips!