fredag 20 augusti 2010

Äppelrecept # 1


Nu är det säsong för svenska äpplen och på den här bloggen kommer det nog bli ett och annat äppelrecept, med tanke på mängden äpplen vi har på gång i trädgården. Jag nämnde för ett tag sedan att O gjort så god ugnspannkaka med äpplen och idag provade jag att laga den. Mycket gott!

Vad brukar ni göra med era äpplen?

Ugnspannkaka med äpple och kanel
4-6 portioner

2 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
2 msk smör
4-5 äpplen
2 msk socker
1 tsk kanel

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl och salt i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken. Vispa sist i äggen. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Blanda äppelskivorna med socker och kanel. Bryn smöret i en långpanna (ca 25X35 cm). Häll pannkakssmeten i långpannan. Fördela äppelskivorna i smeten. Grädda i mitten av ugnen tills pannkakan "stannat" och fått fin färg, 20-25 minuter. Skär pannkakan i bitar. Servera som den är eller med vaniljglass.

3 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Jag tror aldrig jag ätit ugnspannkaka med äpplen. Jag gillar ugnspannakaka så det ska jag testa nästa gång.

Helena mitt i smeten sa...

Erika: Det tycker jag att du ska göra!

Cupcakesfluffan sa...

Ugnspannkaka med äpplen låter så gott, det har jag inte ätit, måste testa det, har ju en massa äpplen här hemma