måndag 23 augusti 2010

Den godaste blåbärspajen


Igår var hela familjen på middag hos mina föräldrar. Grillad oxfilé stod på menyn och till efterrätt hade mamma bakat blåbärspaj. Åh, det var så underbart gott! Både köttet och pajen. Min mamma har gjort den här pajen ända sedan jag var liten och jag älskar den! Jag har faktiskt aldrig bakat den själv, men nu har jag äntligen skrivit av receptet.

Mammas blåbärspaj
ca 8 bitar

3 dl vetemjöl
1+1/2 dl socker
150 g smält smör
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 paket blåbär (250 g)
1 msk potatismjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda vetemjöl, 1 dl socker, bakpulver och salt. Tillsätt det smälta smöret och rör ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform. Häll blåbären i pajformen och strö 1/2 dl socker och potatismjöl över bären. Grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Servera vaniljvisp till.

5 kommentarer:

Så som livet är sa...

Ser alldeles underbar ut!
Jag tackar och niger.

Erika - Bakglädje sa...

Det är något speciellt med blåbärspaj. Det är SÅ gott.

Cupcakesfluffan sa...

Vad got det ser ut, har ännu inte bakat blåbärspaj i år, men det måste jag ta och göra, med massa vaniljsås :-)

Helena mitt i smeten sa...

Ja, min mamma är duktig ;-)

Helena sa...

Vad gott med blåbärspaj! Det är onekligen pajsäsong just nu, blåbärspajen går snart över i äppelpaj. Sen blir det lingonpaj... det finns alltid en anledning att göra paj! :-)