tisdag 17 augusti 2010

God pastasås


Idag har jag lagat en pastasås från Anna Bergenströms kokbok Annas medelhavsmat. Jag har haft boken i evigheter, men idag var det första gången jag använde den. Jag vet inte varför jag har så många kokböcker, när jag använder dem så sällan. Antagligen för att det är så roligt att bara bläddra i dem...

Den här pastasåsen var både god och snabblagad. Vad som helst med riktig parmesanost och crème fraiche brukar i och för sig vara gott. Tyvärr fick jag inte till någon bra bild på maten. Det var sent på eftermiddagen och jag var så hungrig att mina händer skakade och jag fräste åt barnen var femte sekund. Så jag gav snabbt upp ambitionen på en snygg bild. Den här får duga.

Rucolasås till pasta
3-4 portioner

150 g rucolasallad
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1 msk olivolja
200 g crème fraiche (ej lätt)
1 rågad dl färskriven parmesanost
svartpeppar

Skölj rucolasalladen. Skär bort stjälkarna. Finhacka bladen, eller hacka dem i en matberedare. Lägg hacket i en kastrull. Tillsätt vitlök, salt, olivolja och rör om. Rör ner crème fraiche. Värm hastigt och rör sist ner osten. Servera direkt till ångande varm pasta och skivade tomater. Extra parmesanost och pepparkvarn på bordet.

1 kommentar:

Erika - Bakglädje sa...

Parmesanost är jättegott till pasta. Ska komma ihåg receptet.