söndag 29 augusti 2010

Soppa till lunch, är det höst då eller?


Det är lika deppigt varje år, när sommaren tar slut. I år kom hösten lite väl fort. Jag tycker faktiskt det har känts som höst den senaste veckan. Jag får anstränga mig riktigt hårt för att komma på fördelar med denna mörka årstid, men maten är ju faktiskt en. Nu är jag inte alls sugen på sallad längre. Jag har börjat längta efter soppor och grytor. Tänk att det är så varje år. Men tur är väl det!

Den här soppan känns bara lite höstig. Nudlarna och buljongen gör den ganska lätt och fräsch, trots rotfrukterna. Den stora fördelen är att det blir en lunch till fyra personer på bara en kycklingfilé. Receptet hittade jag i boken Nyttig mat för glada barn, men jag har ändrat lite i det för att passa vår familj. Här kommer det:

Nudelsoppa med kyckling
4 portioner

6 dl kycklingbuljong
1 lagerblad
1 kycklingfilé (ca 175 g)
1 msk olja
1 finhackad lök
1 vitlöksklyfta, skivad
1 palsternacka skuren i tärningar
1 stor morot, skuren i tärningar
75 g äggnudlar
150 g majs
1 dl mjölk
1 tsk flingsalt
nymalen svartpeppar

Koka upp buljongen i en stor kastrull tillsammans med lagerbladet. Lägg i kycklingfilén, sänk värmen och låt sjuda försiktigt i ca 12 minuter. Ta upp kycklingen med hålslev och lägg åt sidan. Spara buljongen till senare.
Hetta upp oljan i en stekpanna. Stek lök och vitlök i några minuter, på medelstark värme. Tillsätt sedan palsternacks- och morotstärningarna och stek i ytterligare några minuter. Häll grönsaksblandningen i kastrullen med buljong och låt den koka upp igen. Låt sjuda i ca 5 minuter. Tillsätt nudlarna i soppan och låt sjuda i ytterligare 2,5 minuter. Skär under tiden kycklingfilén i lagom stora munsbitar. Tillsätt kycklingbitarna och även majsen till soppan. Häll i mjölken och smaksätt soppan med salt och peppar. Ytterligare en minut på spisen och sedan är soppan klar.

3 kommentarer:

Erika - Bakglädje sa...

Nej.... det är inte höst än! Jag vill inte tro det i alla fall. Och soppa kan man äta mitt i sommaren också. :-)

Cupcakesfluffan sa...

Kändes allt som höst imorse då det var 7 grader ute, ja soppa äts nog mest på hösten och vinter, men jag ser fram emot hösten nu, den kan ju vara så underbart vacker, så härligt soliga dagar, med klarblå himmel och gulnade löv på träden, så färggrant, sedan kan man vara inne och baka med got samvete regniga blåsiga höstdagar :-)

Helena mitt i smeten sa...

Erika: Nä jag vill heller inte riktigt tro det :-)

Cupcakefluffan: Bra, nu fick du mig på bättre tankar!