söndag 10 oktober 2010

En underbar helg

Jag har haft en underbar helg! I synnerhet matmässigt, men även på andra sätt. Som att solen sken på oss igår när vi höstfixade i stugan. Och att jag har träffat många av mina fina vänner. Och för att det har varit en sån där helg som varit helt befriand från tråkigheter, men full av roligheter.

Jag och O hade barnvakt igår kväll och då passade vi på att gå ut och äta med J och M. Vi har pratat länge om att vi ska äta finmiddag tillsammans med trerätters och vinpaket. Valet av restaurang föll på 1252 på Linnégatan, ett ställe som vi inte hade varit på på länge. Det visade sig vara ett bra val.

Det är ett bra tecken när brödet som kommer in först av allt är hembakat och smöret är vispat med flingsalt på. Varför äter man inte alltid smöret vispat? Det är ju så gott! Rågbrödet, fruktbrödet och knäckebitarna som låg i korgen, visade sig vara otroligt goda. Vi bad om påfyllning för det var svårt att sluta äta av det.

Jag åt carpaccio på oxfilé till förrätt och det var underbart gott och vinet till var också väldigt bra. Till varmrätt beställde jag hasselnötssteks torskfilé med potatis- och palsternackspuré, återigen mycket gott. Efterrätten var en crème brulée (drottningen av efterrätter!) med passionfruktssorbet. Len och god, lagom söt med syrlig sorbet till. Mmm, det var gott! Konstigt nog var portionen nästa för stor. I vanliga fall brukar jag önska att efterrätten aldrig ska ta slut, men den här portionen var faktiskt i största laget.

Min enda synpunkt på maten var egentligen att det var lite dåligt saltat. Men det är ju å andra sidan enkelt åtgärdat. Det konstiga var dock att vi hade beställt bord i matsalsdelen, men fick sitta ute på deras bistroavdelning. All infravärme i världen kunde inte hålla oss varma när klockan var runt elva på kvällen.

Summa summarum, så var det ett lyckat restaurangbesök och jag absolut rekommendera stället.

Efter middagen fortsatte vi ner för Linnégatan och slank in på ett par ställen för att dricka öl. Med så trevligt sällskap vill man ju helt inte att kvällen ska ta slut! Idag har jag till följd av det varit ganska trött... Men O fixade finfin frukost åt oss framför tv:n och det var nästan lika lyxigt som middagen kvällen innan.



O hade dukat med de nya äggkopparna jag köpte på Åhléns härom dagen. De var nästa gratis och då kunde jag inte låta bli att köpa...



Helgen avslutades hos goa vännerna K och M. De hade dukat upp med hembakade scones som var otroligt goda. Några smaksatta med blåbär, en annan variant med choklad. Bara en sån sak! Tydligen kom receptet på sconsen från Leilas A piece of cake, vilket har fått mig att vilja köpa den boken. Den verkar innehålla många bra recept.

Efter en så här bra helg känner jag med påfylld med massor av skön energi och ser riktigt fram emot nästa arbetsvecka. Ingen söndagsångest här inte! Med många helger i nivå med denna, kan nog höstmörket bli ganska uthärdligt.

1 kommentar:

Remsan sa...

Verkar som alla haft en härlig helg. Kan det vara det fina höstvädret tro? Åhlens har mycket fina saker till köket tycker jag. Jag har kikat på deras prickiga frukostskålar, skulle vilja ha dem i rött.