tisdag 9 november 2010

Så här ska kyckling smaka!



Min finfina kollega H hjälpte sin dotter att sälja jultidningar för någon månad sedan och då bestämde jag mig för att unna mig en tidig julklapp. Det var en kokbok såklart. Boken har den tämligen osexiga titeln Billiga veckan- från fattigmanspasta till budgetlyx, men det kan ju faktiskt vara bra att ha en kokbok med bra och billig vardagsmat. Annars blir det lätt så att jag faller för de mer dekadenta kokböckerna där lyx är detsamma som dyrt och maträtterna tar flera timmar att laga. Lena Söderströmm är författaren till den här boken och hon är bra, jag har en annan av hennes kokböcker som jag använder mycket.



Idag provade jag ett recept från Billiga veckan, som var precis så bra som jag hade hoppats på. Ugnsstekt kyckling är aldrig fel, men det här receptet innehåller torkade aprikoser, vilket är något jag sällan använder när jag lagar mat. Aprikoserna, tillsammans med vitlökssmöret skapade en jättegod sky som var lite sötsyrlig i smaken. Om det var den torkade frukten och vitlöksmöret som gjorde kycklingen så saftig och god, eller om det berodde på att jag kostade på mig en majskyckling den här gången, vet jag inte. Det var nog en kombination av båda skulle jag tro, men jisses vad mör kycklingen var! Det var första gången jag köpte majskyckling, men det lär jag göra fler gånger. Vanlig kyckling tycker jag är så smaklös och tråkig och det är helt klart värt de extra kronorna som majskycklingen kostar om den blir så här mycket bättre!



Jag serverade en sallad på spenat, tomat, lök och majs och den passade bra till. Bara lite olivolja och flingsalt på toppen smakade finfint!

Rostad aprikos-, persilje- och vitlökskyckling
4 portioner

1 hel färsk kyckling, ca 1,2 kg
2-3 dl torkade aprikoser
kokande vatten
1 tsk salt
2 pressade vitlöksklyftor
smör till fatet

Kryddsmör
3 msk rumsvarmt smör
1 dl finhackad persilja
2 pressade vitlöksklyftor

Blanda ingredienserna till kryddsmöret. Lägg aprikoserna i en skål och häll på kokande vatten så att det precis täcker. Låt stå i ca 10 minuter. Ta upp aprikoserna. Sätt ugnen på 175 grader. Gnid in kycklingen med saltet och vitlöken. Lägg kycklingen på ett stort, smort, ugnssäkert fat. Fyll kycklingen med aprikoserna och kryddsmöret (jag hade även in lite under skinnet). Sätt fatet på nedre delen av ugnen och låt stå 50-60 minuter. Ös kycklingen med skyn och aprikosvattnet då och då. Vänd den försiktigt 2-3 gånger under stektiden. Servera med sallad och mjölig potatis (som kan suga upp skyn för det är så himla gott!)

1 kommentar:

Cupcakesfluffan sa...

Använder heller aldrig aprikoser vid matlagning, men detta recept låter himla gott