måndag 1 november 2010

Snabbakat bröd och några planer

Jag är väldigt dålig på att planera, eller åtminstone att fullfölja mina planer. Jag längtar efter ordning och struktur, men många av mina beslut fattas spontant, i synnerhet när det gäller mat. Det jag lagar brukar vara det jag är sugen på i just den stunden. Jag tycker det är väldigt svårt att göra veckoplaneringar, för hur ska jag kunna veta vad jag är sugen på till middag på fredag eftermiddag?! En hel vecka fram i tiden. Jag är mycket imponerad av alla välplanerade matbloggare som gör veckomatsedlar och följer dem så noga.

Jag tror mitt liv skulle bli mycket enklare om jag faktiskt lyckades göra en plan och även följa den. Egentligen borde det inte vara så komplicerat, i synnerhet inte om man har en plan bestående av recept som alla låter goda och som man gärna vill prova. Eller? Detta är vad jag är sugen på och förhoppningsvis kommer laga under veckan som kommer. Fullföljer jag bara 50% ger jag mig själv godkänt. Får inte sätta ribban för högt!

Couscoussallad med fetaost och granatäpple

Pesto på solrosfrön och västerbottensost

Sydfransk fisksoppa

Ugnskyckling med aprikoser

Världens enklaste bröd


Här kommer receptet på det snabbakade brödet jag gjorde förra veckan när det stod potatissoppa på menyn. Jag gjorde en skåprensning och använde det lilla som fanns kvar av rågsikten och müslin. Det blev väldigt gott och med så korta jästider var det klart på ett kick.

Långpannebröd med müsli
24 bitar

50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olivolja
2 msk sirap
1 tsk salt
1 dl rågsikt
1,5 dl müsli utan frukt
10-11 dl vetemjöl

Garnering
1 uppvispat ägg
1/2 dl müsli

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt 37°. Tillsätt vatten, olja, sirap och salt. Blanda därefter i rågsikt, müsli och vetemjöl och bearbeta degen i en assistent i 5-6 minuter. Låt degen jäsa övertäckt 15 min. Klä en långpanna, ca 30 x 40 cm invändigt med bakplåtspapper. Tryck ut degen i långpannan. Låt jäsa ytterligare 15 min.
Sätt ugnen på 225°. Pensla brödet med äggvispet och strö müsli över. Grädda brödet i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler.

1 kommentar:

Erika - Bakglädje sa...

Vi har börjat veckoplanera de senaste åren. Vi har en matsedel för en vecka och handlar i stort sett aldrig mer än en gång i veckan, det kan bli en extra handling för att mjölken är slut ibland men ofta räcker allt. Men det tog ett bra tag innan jag kom in i det.