onsdag 2 februari 2011

En enkel wok


Jag orkade med lite matlagning i kväll, så jag tror jag börjar bli frisk. Härligt! Det var visserligen bara en enkel wok jag gjorde, men ändå. Jag är väldigt inne på asiatisk mat just nu, speciellt kinesisk. Jag gillar både smakerna och det faktum att maten oftast är mager. Gräddiga såser är det sista jag vill ha för tillfället. Receptet på den här woken hittade jag på gp.se. Det blev en fin vardagsrätt, som var ganska mild i smaken trots chilin. Nästa gång har jag nog i lite vitlök också för att piffa till det lite extra.

Sötsur biff med chili och ingefära
För 4 personer

600 g utskuren biff alt. lövbiff
1 msk soja
1 msk färskriven ingefära
1 tsk finhackad chili
1 1/2 msk rapsolja
600 g wokgrönsaker
2 dl hönsbuljong från tärning eller fond
1 msk socker
1 tsk rödvinsvinäger
1 tsk majsstärkelse + 1 msk vatten
1 tsk fisksås

Strimla biffen ganska fint. Blanda soja, färskriven ingefära, finhackad chili och rapsolja i en skål. Vänd ner köttstrimlorna och låt allt dra en halvtimme innan köttet wokas. Hetta upp en wokpanna eller ännu hellre en stor stekpanna eller järngryta. Tippa i köttet och stek det hastigt under omrörning i en minut. Ta upp och lägg i wokgrönsakerna istället. Vänd runt dem någon minut. Vänd ner köttet och tillsätt hönsbuljong, socker, rödvinsvinäger och en redning på majsstärkelse löst i vatten. Låt allt koka upp. Smaka av med fisksås och sjud grytan en dryg minut. Serveras med ris och blandad sallad.

Inga kommentarer: