tisdag 14 juni 2011

Lax och couscous


Det är lite sömnigt här på bloggen. Min lust till att blogga brukar avta på sommaren och det är det är väl helt enkelt det som har hänt igen. Det blir troligtvis lite glesare mellan inläggen ett tag framöver, men när jag lagat något riktigt gott ska jag allt sprida receptet vidare.

Idag lagade jag en god rätt med lax, som förtjänar en plats i min receptsamling. Somriga smaker av citron och dill är säkra kort till fisk och funkade finfint till couscous också. Jag använde mig av fullkornscouscous (från Garant) den här gången och det var riktigt bra. Lite nyttigare än vanlig couscous misstänker jag, men mycket godare än bulgur enligt mig.

Receptet hittade jag på ica.se, men jag gjorde några små ändringar.

Halstrad lax med couscous
4 portioner

4 portioner fullkornscouscous
150 g blomkålsbuketter
150 g broccolibuketter
1/2 gurka
1 citron
salt och peppar
1 msk olivolja
4 portionsbitar lax
1 msk smör eller margarin
2 msk hackad dill
2 dl matyoghurt
salt och peppar

Koka couscousen enligt anvisningarna på förpackningarna. Skölj och skär blomkålen och broccolin i buketter och koka sedan i lättsaltat vatten. Skala, kärna ur och tärna gurkan. Tvätta och riv av skalet från citronen och pressa ur juicen. Blanda couscous med citronskal och olivolja, smaka av med citronjuice, salt och peppar. Blanda ner blomkålen, broccolin och gurkan. Stek laxen i matfettet 3-4 minuter på varje sida. Blanda dill och yoghurt, smaksätt med salt och peppar. Servera laxen med couscousen och yoghurtsåsen.

Inga kommentarer: