torsdag 29 september 2011

Höstmat


Idag var jag och E hos fransmannen och köpte bröd. Vi är helt besatta av hans goda franska lantbröd. Superknaprig skorpa och sursegt därinne. Mmm... Helt klart det bästa bageriet i Göteborg.

Hur som helst. När vi gick ut från bageriet, med det ännu ljumma brödet i en papperspåse, kändes det som att brödet förtjänade en god soppa att doppas i. Just idag var skafferiet lite tomt och i brist på lyxiga ingredienser gjorde jag köttfärssoppa. Det blev en variant på den här soppan, men med makaroner i för det ville E ha. Gott blev det och brödet passade ljuvligt gott till. Ibland är det fasligt enkelt (och billigt) att förhöja vardagen.

Köttfärssoppa med morot och makaroner
4 portioner

2 morötter
1 liten lökar
1 vitlöksklyfta
1 msk olja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 tsk cayennepeppar
1 tsk torkad oregano
1 msk tomatpuré
500 gram nötfärs
500 gram krossade tomater
1 köttbuljongtärningar
1 grönsaksbuljongtärning
12 dl vatten

Tillbehör
Crème fraiche
Bröd

Skala och riv morötterna grovt. Skala och finhacka löken och vitlöken. Fräs morötter, lök och köttfärs i olja. Tillsätt tomatkross, tomatpuré och vatten. Krydda med salt, peppar och oregano. Smula i buljongtärningarna och låt soppan koka under lock ca 10 min. Servera soppan med bröd och en klick crème fraiche.

2 kommentarer:

Josefine sa...

Ja fransken alltså. Han är brödmästarn! Och grymt med ett sånt enkelt recept på soppa. Mer mättande med färs i också. Ska jag gör nån dag.

Lisa sa...

Åh vad jag saknar nåt bra bageri i närheten. Att bara dra på sig skorna och gå ut och köpa färskt bröd till helgfukosten.
Brukar göra ett liknande recept, himla gott!