tisdag 1 november 2011

En färgglad sallad


Vi har inte någon flyt just nu. Ursäkta mig men här kommer lite gnäll. Vi hade precis pustat ut och tänkte att nu är magsjukan över för den här gången, när E igår kväll började må illa igen. Fan! Ibland får man bita ihop jävligt hårt, helt enkelt. På mitt och O's jobb har de snart glömt bort oss och ger bort våra skrivbord till praktikanter om inte familjen ser till att bli frisk snart!

Jag gjorde en vitaminstinn och färgglad sallad till middag för att lätta upp stämningen något. Det funkade faktiskt för den här salladen var god! Särskilt dressingen. Hittade flera olika varianter av samma sallad på nätet, när jag surfade på inspiration förut. Jag saknade avokado och chili, så nu har jag gjort ännu en variant. Men avokado hade varit gott, så det ska jag ha i nästa gång.

Couscous sallad med halloumi och apelsin
4 portioner

4 dl vatten
1 grönsaksbuljontärning
2 msk olivolja
4 dl couscous
1 liten rödlök
1/2 gurka
1 gul eller röd paprika
2 st apelsiner
1 påse färsk spenat (65g)
1 kruka basilika
1/2 dl rostade solrosfrön
400 gram halloumi

Dressing

1/2 citron
1 st vitlöksklyfta
2 msk olivolja
2 msk sweet chilisås
salt och svartpeppar

Börja med dressingen. Blanda pressad citronsaft, olja och sweet chilisås. Smaksätt med pressad vitlök och salt och peppar.

Koka upp vatten och tillsätt buljongtärningen och oljan i en kastrull. Blanda ner couscousen och lägg på locket. Låt couscousen svälla i 5 minuter. Rör med en gaffel och låt svalna.

Skala och skiva löken tunt. Skölj och skär gurkan och paprikan i bitar. Skala apelsinerna och skär dem i bitar. Blanda alltsammans med couscousen. Vänd sedan ner spenaten, basilikan och strö över de rostade solrosfröna.

Skiva halloumin och stek i olivolja. Lägg osten på salladen och ringla över dressingen.

1 kommentar:

Hanna - Bakfnatt sa...

Ser väldigt gott ut =) Hoppas att ni snart får bli friska hela familjen!