onsdag 18 januari 2012

Listan

Josefine tyckte jag skulle göra den här listan och det gör jag så gärna!


1. Vad gjorde du för tio år sedan?

Då bodde jag i en etta i Kålltorp och pluggade till hälsovetare på HTU (numera Högskolan Väst). Jag trivdes väldigt bra på min utbildning, även om jag det var ganska plågsamt att vara fattig student. Jag jobbade extra i hemtjänsten för att få det att gå runt. Jag var olyckligt kär i en fransman jag träffat sommaren innan, men en bit in på 2002 träffade jag O och då blev allt så himla bra. Riktig kärlek. Tänk att det snart är 10 år sedan vi träffades. Ett decennium!

2. Vad gjorde du för ett år sedan?

För ett år sedan återvände jag till mitt jobb som enhetschef i hemtjänsten, efter att ha varit tjänstledig i nio månader. Göteborg var full med snö och jag åkte mycket pulka med barnen. Matmässigt var jag helt inne på asiatisk mat och lagade helst av allt dumplings i min nya ångkokare.

3. Fem snacks du gillar:

Estrellas grillchips (blir sur på riktigt om O kommer hem med OLWs dito. Inte alls lika goda.)
Mikropopcorn
Saltlakrits
Nötter av alla slag (men bara när O inte är hemma. Han är otroligt allergisk)
Ostbågar

4. Fem sånger du kan hela texten till:

Jag är värdelös på att komma ihåg låttexter, men det finns några undantag. När jag var runt 15 var jag besatt av U2 och Pearl Jam och då lärde jag mig texten på ganska många av deras låtar. "One" och "Alive" till exempel. "Paranoid" med Black Sabbath kan jag nog också fortfarande texten till. Tori Amos "Crucify" och Anna von Hausswolffs "Pills" är också låtar som fastnat i mitt huvud.

5. Fem saker du skulle göra om du blev mångmiljonär:

Jobba mindre, 3 dagar i veckan skulle räcka fint
Köpa en stor, fin lägenhet i Majorna eller Masthugget
Resa! Nya Zeeland, Japan, Borneo och New York
Välgörenhet skulle få en slant. Regnskogsbevaring och AIDS-forskning kanske
Pengar till barnens sparkonton

6. Fem dåliga vanor:

Snoozar för länge på morgnarna
Bra på att påbörja projekt, värdelös att avsluta dem
Tidsoptimist
Lat
Lättirriterad, speciellt om jag är hungrig


7. Fem saker du gillar att göra:

Baka och laga mat är så självklart så jag skriver några andra saker jag gillar att göra.
Läsa
Titta på film
Mysa med barnen och lyssna på när de berättar om sånt som de funderar på
Hänga i kolonistugan, helst med vänner och solsken
Resa, gärna till storstäder

8. Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa:

Mycket svår fråga. Det jag först kommer att tänka på är pannband. Platåskor är inte heller min grej. Jag skulle känna mig väldigt obekväm med lösnaglar och löshår. Slutligen, djupa urringningar ser inte klokt ut på mig.

9. Fem favoritleksaker:

Datorn
Kameran
iPhonen
Elvispen
Böcker

10. Tio personer jag vill se göra den här utmaningen:
Alla som känner för det!


Inga kommentarer: