fredag 20 januari 2012

Asiatisk torsk med glasnudlar


Förra veckan lagade jag en god fiskrätt med asiatiska smaker. Receptet hittade jag i senaste numret av Laga Lätt. Barnen tyckte glasnudlarna var otroligt roliga och konstiga att äta. Som genomskinliga maskar. Jag kan hålla med om att den sortens nudlar är rätt konstiga, men goda ändå på något sätt. Speciellt med dressingen i det här receptet. Jag lade till salladslök för att få det att smaka ännu mer. Spenaten tyckte jag egentligen inte tillförde så mycket, men vi råkade avocado hemma och det passade väldigt bra till.

Nu ska jag och O titta på film och dricka te. Imorgon ska jag träffa mina gamla klasskompisar från högskolan. Vi ska ses på Ritz och äta brunch. Sämre kan man ha det!

Asiatisk torsk med spenat

4 portioner

4 bitar fryskt eller färsk MCS-märkt torskrygg (500 g)
1 påse fryst bladspenat (450 g)
1 röd chilifrukt
1 msk färsk riven ingefära
1 lime
1 kruka koriander
2-3 salladslökar
1 paket glasnudlar (240 g)
olivolja
salt och nymald svartpeppar

Tina torsken och spenaten. Krama vätskan ur spenaten. Sätt ugnen på 150 grader. Torka av fisken och lägg den på en plåt med bakplåtspapper. Krydda med 1/2 tsk salt. Baka mitt i ugnen i ca 15 minuter.

Kärna ur och finhacka chilin. Skala och finriv 1 msk ingefära. Finhacka koriandern och skiva salladslöken tunt. Blanda chili, ingefära, koriander och salladslök med 2 msk pressad limesaft, 3 msk olivolja och 2 krm salt.

Koka nudlarna enligt förpackningen. Fräs spenaten i 2 msk olivolja, ca 2 minuter. Krydda med lite salt. Servera fisken, toppad med dressing tillsammans med nudlar och spenat. Servera gärna avokado till också.

1 kommentar:

Kim sa...

Just nu är jag lite avig mot asiatisk mat (overload i Kina), men ge mig ett par dagar så kommer det här vara något jag fantiserar om till middag!