tisdag 31 januari 2012

Quesadilla med keso


Jag tycker att quesadillas är mycket gott. Det här receptet är dessutom hyfsat kalorisnålt, utan att smaka trist för det. En enkel tomatsallad blev ett perfekt tillbehör. Den här mängden var lagom som lunch för en person, men dessa quesadillas skulle passa utmärkt som tilltugg också. Receptet kommer från Arla.

Quesadilla med keso
4 stora eller 8 små bitar

2 stora eller 4 små tortillabröd
50 g rökt skinka
125 g keso
1 tsk dijonsenap
1/2 dl riven ost (jag använde mager prästost)
1 msk hackad färsk timjan
grovmalen svartpeppar
lite salt

Strimla skinkan. Blanda med keso, senap, ost och timjan. Krydda med svartpeppar och salt. Fördela fyllningen på ett av de stora bröden, eller på två av de små om du använder det. Lägg på ett, respektive två bröd över fyllningen och tryck till. Hetta upp en torr panna. Stek bröden på ganska hög värme tills det får lite färg och osten smälter. Skär upp i trekanter och servera med en tomatsallad till.

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Smart! Keso äter jag inte gärna kall, men i en quesadilla kan jag tänka mig att den blir perfekt. Låter härligt saftigt.

Josefine sa...

Åh jag älskar quesadillas. Sist vi gjorde rann det ost ut ur dem så det låter som en bra grej med keso istället för 3 kg ost och annat gojs.