torsdag 12 januari 2012

Vegetarisk gratäng


Idag skulle jag laga en grönsaksgratäng med köttfärs, men någon gång under matlagandet fick jag för mig att vi inte hade någon färs hemma och plockade fram quorn ur frysen. Därför blev det en vegetarisk gratäng istället. Och den där lasagnen med quorn jag tänkte laga i veckan, lär bli en lasagne med nötfärs. Men ingen gråter för det. Dagens middag blev riktigt bra, kanske bättre än originalreceptet till och med. Receptet kommer från senaste numret av Laga Lätt och eftersom jag tyckte smaksättningen var lite lam, lade jag till lite kryddor. Och västerbottenosten jag hade på toppen funkade hur fint som helst. Ibland blir det bra helt enkelt.

Vegetarisk gratäng med quorn
4 portioner

1 zucchini (350 g)
1 aubergine (300 g)
1 röd paprika
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
300 g quornsfärs
1/2 dl tomatpuré
1 burk krossade tomater (400 ml)
2 msk chunky salsa (mild)
1/2 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
2 tsk timjan
1 krm cayennepeppar
1 tsk socker
1 burk keso
2 dl riven Västerbottenost
Olivolja
salt och nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj och skiva zucchini, aubergine och paprika i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg på en plåt och blanda med 1/2 tsk salt. Låt stå en stund för att grönsakerna ska vätska ur sig. Häll av vätskan och torka grönsakerna med hushållspapper.

Skala och finhacka löken och vitlöken. Stek i lite olja i ca 2 minuter. Tillsätt quornfärsen och tomatpurén och stek i ytterligare 3 minuter. Tillsätt krossad tomat, chunky salsa, buljongtärning och socker. Späd med lite vatten. Krydda med salt, svartpeppar och cayennepeppar. Låt puttra i ca 10 minuter.

Smörj en ugnsfast form med olja. Varva grönsaker, sås och keso i formen. Börja med grönsakerna och toppa med osten. Baka i mitten av ugnen i ca 30 minuter. Servera med sallad.

2 kommentarer:

Fröken K sa...

Ja jääääädrar vilken härlig dag! Favorit i repris kan man lugnt säga! Och alla dessa ord vi fick ur oss och till oss, så härligt. De kommer aldrig ta slut! Kramar

Helena mitt i smeten sa...

Du har så rätt fina du! Kram till dig mé