måndag 9 januari 2012

Matplaner

Veckan som gick var jag ovanligt bra på att följa veckomatsedeln jag gjort. Det enda som inte blev av, var den vegetariska lasagnen. O blev så sugen på tacos i lördags, så han gjorde just det med quornfärsen som jag köpt. Nu har jag gjort en ny veckomatsedel och har med lasagnen igen och hoppas den ska bli tillagad den här veckan.

För att underlätta för mig själv, när jag ska komma på vad jag ska laga, använder jag mig av ett välbeprövat knep. Jag väljer ut en färsrätt, en fiskrätt, en kycklingrätt osv. Jag vill utöka med fler vegetariska rätter, men jag har brist på snabblagade gröna recept. Jag tycker det är enklare att laga vegetariskt på våren och sommaren. Nu är suget stort efter köttiga grytor märker jag.

Hur som helst är det är otroligt smidigt när all mat är planerad och klar. Den här veckan ska vi äta:

Grönsaksgratäng med köttfärs

Asiatisk torsk med spenat

Lättlagad örtkyckling i ugnen

Potatissoppa med vitlök


Vegetarisk lasagne med quorn

Boef Bourguignon


Ha det fint i veckan!





Inga kommentarer: