onsdag 15 februari 2012

Rågkakor med kummin


Bloggen har visst blivit lite bortglömd ett tag. Jag och familjen har varit i Stockholm under helgen och kom hem på måndags kväll. Vi hade det väldigt bra i huvudstaden och det ska jag återkomma till i ett annat blogginlägg.

Idag har jag bakat bröd. Jag hittade ett recept på baksidan av ett paket krogkross, men jag ändrade lite på det. Brödet blev luftigt och gott och rågkrosset skapade lite tuggmotstånd. Jag hade i kummin, istället för anis eller fänkål och det blev lyckat. Kummin är ju vanligt i knäckebröd, men jag tycker det funkar finfint i mjuka bröd också.

Rågkakor med kummin
4 stycken

1 dl rågkross
1 dl vatten

5 dl vatten
25 g smör
1 paket jäst
1 msk honung
1 1/2 salt
2 tsk hela kumminfrön
8 dl rågsikt
4 dl vetemjöl (+lite extra till utbaket)

Koka upp vatten och rågkross och häll blandningen i en degskål. Blanda i det resterande vattnet och smöret i rågkrosset.Låt svalna till 37 grader. Smula ner jästen och rör om tills den löst sig. Tillsätt honung, kummin och mjöl. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Tillsätt saltet mot slutet. Låt den jäsa under bakduk i ca 1 timma.

Knåda degen lätt på mjölat bakbord och dela degen i fyra delar. Kavla eller platta ut varje del till en rund kaka, ca 16 cm i diameter. Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper. Nagga dem med en gaffel. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Pensla kakorna med vatten medan de fortfarande är heta. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: