fredag 27 juli 2012

Sol och salsa


Nu när det äntligen är soligt väder, ökar mitt sug efter att grilla rätt drastiskt. Dessvärre är vi inga mästare på att grilla, varken Ola eller jag. Vi är ganska bedrövliga på det om sanningen ska fram. Så många köttbitar som blivit överstekta och så många äckliga potatissallader från kyldisken som vi har ätit. Uh, inte mer tack!

Idag tog jag mig i kragen och gjorde både bakad potatis och en supergod salsa till det grillade köttet. Vi testade en för oss ny rub (har väl använt rub kanske en gång tidigare. Vi köper oftast färdigmarinerat...), med smak av rostad vitlök och den var mycket god. Alla i familjen gillade köttet och kryddningen passade bra till salsan som bestod av mango och avokado. Åh, måtte det bli flera grillkvällar i klass med denna så att jag har en ursäkt för att göra den där salsan igen!


Slänger in en bild från vår koloniträdgård, det blommar så fint där just nu. Både rosor, klematis och stockrosor blommar för fullt och lavendeln sprider härlig doft. Ganska maxat faktiskt.


Mango- och avokadosalsa

4 portioner

1 tärnad mango
1 tärnad avokado
2 skivade salladslökar
1 röd chili, urkärnad och finhackad
1 stor lime (saften)
1 kruka hackad koriander
1 msk olivolja
flingsalt

Blanda alla ingredienser i en skål. Smaka av med salt. Passar bra till kött, kyckling och fisk.



2 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Bara ingredienser som jag älskar. Detta ska definitivt lagas till nästa BBQ.

Helena mitt i smeten sa...

Ann-Louise: Det tycker jag du ska göra!