onsdag 28 november 2012

Gott utan stress


Vardagsmat ska helst gå snabbt att laga, inte kosta skjortan men ändå vara god. Jag är ganska bra på att få till de två sistnämnda, men att laga mat snabbt är inte min starka sida. Jag kommer alltid på något sätt att krångla till matlagningen. Kanske gör jag en avancerad dressing till salladen i sista stund, eller så får jag för mig att göra efterrätt medan middagen står i ugnen. Det slutar nästan alltid med att det blir stressigt innan maten ska på bordet, jag blir sur och köket ser ut som en katastrof.

Idag var ett undantag. Jag skulle laga gratinerad gnocchi, men eftersom det inte fanns i butiken, blev det gratinerad tortellini istället. Det tar inte många minuter att koka. Sen lite grönsaker och riven ost på det. Jag höll mig till planen och gjorde det enkelt för mig. Dessutom var det faktiskt både gott och billigt. Jag är mycket nöjd.

Gratinerad tortellini
4 portioner

2 paket färsk tortellini (à 250 g)
70 g färsk spenat
3 plommontomater
1 morot
1 vitlöksklyfta
2 dl grädde
1 dl färska eller frysta örter
Rivet skalet från 1/2 citron
2 dl riven parmesan
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Skölj och klyfta tomaterna. Ta bort kärnhusen och skär tomatköttet i bitar. Skölj spenaten och ta eventuellt bort grova stjälkar. Skala och skiva moroten tunt. Finhacka vitlöken. Koka grönsakerna i grädden i ca 5 minuter. Blanda i citronskalet och örterna. Smaka av med salt och peppar. Koka tortellinin enligt anvisningen på förpackningen. Blanda sedan med såsen och häll i en ugnsfast form. Strö över parmesan och gratinera i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Garnera med basilika och servera en god sallad till.

1 kommentar:

Mgroup sa...

Hej!

Vi skulle vilja bjuda dig på ett event i början av nästa år som vi tror skulle passa dig. Fyll gärna i dina uppgifter på vår hemsida så vi kan skicka en inbjudan: http://mgroup.se/bloggevent
/ Tack på förhand!