måndag 26 november 2012

Potatis- och linssoppa med fetaoströra


Första dagen på denna matvecka har gått enligt planen. Idag har jag lagat potatis- och linssoppa med fetaoströra och det blev mycket gott. Mild och len smak på själva soppan och lite sting i fetaoströran som piffade till det hela. Med knaprigt ciabatta att doppa i soppan, blev denna middag näst intill perfekt.

Nu lägger jag in en etikett för billiga recept, så blir det enklare för mig och alla andra att hitta matidéer till de där tillfällena då det är lite skralt i kassan. Jag ska gå bakåt i tiden och lägga till etiketten även på gamla recept, men det kommer nog ta några dagar innan jag är klar med det. Jag tror faktiskt att jag har ganska många recept redan, som är billiga, men ändå goda såklart.

Potatis- och linssoppa med fetaoströra
4 portioner

4-5 fasta potatisar
2 dl röda linser
1 liter vatten
2 buljongstärningar (jag använde en grönsak- och en hönsbuljongtärning)
1 stor gul lökar
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
100 g fetaost
2 msk kapris
1/2 kruka basilika
salt och nymald svartpeppar

Koka linserna i ca 8 minuter. Häll av vattnet och skölj linserna. Skala och tärna potatisen i små bitar. Skala och hacka löken och vitlöken. Koka upp vatten och buljongtärningar.

Fräs lök och potatis i oljan i en stor kastrull i några minuter. Tillsätt buljongen och koka potatisen mjuk, ca 10 min. Tillsätt de kokta linserna och låt koka ytterligare 2 minuter.

Under tiden som soppan kokar förbereds fetaoströran. Smula fetaosten och hacka kaprisen. Strimla basilikan och blanda sedan allt till en röra. Toppa soppan med fetaoströran. 
Servera med rostad ciabatta.

1 kommentar:

Kim sa...

Åh man kan aldrig få för många linssopperecept om du frågar mig!